De lastpost een veelstemmig verhaal Passie naar Matteus  
www.delastpost.nl
 
Go to the English part of this website

De lastpost

vuller
Blogjes & nieuws
Over deze passie 
Go to the English language pages The nuisance
Alle liederenNaar een submenu in deze website
In een notendop 
Auteurs 
Uitvoeringen:
- 2020: Dominicuskerk A'dam
- 2020: Erasmusgebouw
- 2019: Studentenkerk
- 2018: RU, "C"
- 2017: HAN, I/O-gebouw
- 2016: Huygensgebouw
- 2016: Ontmoetingskerk
- 2015: Erasmusgebouw
- 2014: Première
- meer ...
Documentaires
Publicaties
Projectkoor 
Project
Stichting
Steun de lastpost 
LastpostpostNaar een submenu in deze website 
PersinformatieNaar een submenu in deze website 
Contact & colofon 

 

 

 

 

 

NB: Deze pagina stamt nog uit 2012, vol plannen, die inmiddels werkelijkheid zijn geworden. Het project gaat verder,  ook in 2015.

De lastpost
een veelstemmig verhaal

Passieproject, januari 2012 tot april 2014 en verder

We zijn aan een uniek en enorm ambitieus project begonnen. Vrijwel iedereen die ervan hoort raakt er enthousiast over. En dat is nodig ook, want oh oh, waar beginnen we aan.

We schrijven een groot koorwerk, voor alle studenten en andere jongeren die graag zingen. Het gaat over de laatste week van het leven van Jezus, ongeveer zoals Matteüs het in de Bijbel heeft geschreven, maar dan opnieuw verteld, in het Nederlands van nu, ook helder voor mensen die het bijbelverhaal niet kennen.

Een oud en pijnlijk verhaal, dat iedereen raakt; daar hoef je heus niet gelovig voor te zijn, wat dat ook wezen mag.

Zoals de Matthäus van Bach, dus? Of Jezus Christ Superstar? Of "The passion", onlangs in Rotterdam?

Ja en nee.

  • Geen band, geen orkest, en geen solisten die je pas op de uitvoering hoort. Deze passie is vooral voor het koor zelf en hij klinkt op de repetitie al zoals die klinken moet. Of beter: zoals je hem wil laten klinken.
  • Uitvoerbaar als concert - met verscheidene koren, zelfs een kinderkoortje. Enkele grote achtstemmige delen, zoals een spectaculair Hosanna aan het begin en een ingetogen Kyrië aan het het eind; verslagen, impressies en overwegingen van betrokkenen (Maria Magdalena, Judas, Pilatus, Petrus, Longinus, etc.), alles door het koor gezongen; beschouwingen vanuit onze tijd in de vorm van gedichten, vierstemmig gezongen door een kamerkoor in de zaal; twee of drie 'koralen' die door alle aanwezigen gezongen worden; een sprekende verteller; en stilte, zo lang als de dirigent durft.
  • Maar evenzeer geschikt voor een goedevrijdagdienst in een katholieke, protestante, of oecumenische kerk. Van de grote koorstukken maken we eenvoudiger varianten die elk kerkkoor zingen kan. Sommige stukken kun je weglaten of inkorten. Andere laat je misschien voorlezen. Sommige stukken schrijf je zelf om, bijvoorbeeld voor solist en piano.
  • Muziek die je aanspreekt, die de tekst kleurt, de toon zet, soms ongewoon, anders dan je verwachten zou, maar niettemin makkelijk in te studeren, goed in het gehoor liggend en, niet onbelangrijk, volledig verstaanbaar.
  • Een spreker praat de delen aan elkaar. Dat voorkomt dat je een uur continu koorzang zou hebben en het geeft de mogelijkheid om elke uitvoering naar wens te 'monteren'.
  • Het hoeft niet, maar je kunt op talloze manieren zorgen dat er wat zinnigs of moois te zien is terwijl die koren zingen. Belichting, kleding, beweging, projectie, dans, noem maar op.

En hoe dan?

  • We gaan verder met de inmiddels gestarte 'passiegroep', een begeleidingsgroep van studenten in de Studentenkerk: samen eten, een verfilming bekijken of een stuk tekst lezen of iets uitproberen, plannen maken, naar elkaar luisteren, blogje schrijven, etc.
  • We mikken op een grote meerkorige uitvoering in een concertzaal en een veel bescheidener uitvoering als onderdeel van de goedevrijdagviering in de Studentenkerk, beide in de goede week van 2014.
  • Een jaar eerder verzorgen we met een projectkoor in de goede week van 2013 vergelijkbare uitvoeringen op kleinere schaal
  • Wat we af hebben zetten we online, zowel de tekst als de toelichting als de partituur, die je met een muisklik kunt afspelen en afdrukken.
  • En intussen blijven we werken aan de plannen, terwijl we ze uitvoeren. Hoe krijgen we die concerten voor elkaar? Hoe krijgen we dit werk uitgegeven? Wat doen we met de media? Waar halen we de tijd vandaan om dit te doen? Hoe komen we aan fondsen? Welke sponsors willen hier hun naam aan verbinden?

En wie zijn 'we' dan wel?

  • Hendrik Jan Bosman schrijft de teksten die het verhaal vertellen;
  • Liesbeth Jansen schrijft de gedichten die het verhaal naar deze tijd trekken;
  • Willibrord Huisman zet dat allemaal op muziek;
  • met z'n drieën beslissen we tevoren en ondertussen over vorm, inhoud, titel, toon, boodschap, etcetera van het geheel;
  • waarbij we veel willen leren van de passiegroep en van het projectkoor;
  • de Studentenkerk Nijmegen ondersteunt dit plan van harte;
  • we zoeken veel mensen die zich voor delen van dit project willen inzetten;
  • we zoeken een uitgever; of juist fondsen waardoor we het werk vrij beschikbaar kunnen maken.

Reacties? Heel graag, heel veel!

Noodlogo, in afwachting van iets artistiek verantwoords

 

Eva Huisman tekende het logo.
Het logo typeert De lastpost: het verhaal wordt niet verteld door een evangelist, maar door de omstanders. Personages zoals jij en ik, die het meegemaakt hebben en die sindsdien de last dragen.
Wat is een passie?
Een gezongen lijdensverhaal.
Ongeveer in het jaar 33 werd een bijzondere man, Jezus van Nazareth, veroordeeld en als opstandeling ter dood gebracht.
Hij had veel volgelingen, die naderhand zijn boodschap van naastenliefde - ook voor je vijand - verspreid hebben; zo is het Christendom ontstaan.
Om de eerste, zwaar vervolgde, christenen te steunen stelde een zekere Matteüs in het jaar 70-80 zijn versie van het verhaal van Jezus samen: het evangelie volgens Matteüs.
Het laatste deel daarvan behandelt onder meer het verraad, de veroordeling, het lijden en het sterven van Jezus.
Dit 'lijdensverhaal' wordt volgens een oude traditie gezongen in de week voor Pasen. Zo'n gezongen lijdensverhaal heet een passie.
De bekendste in de klassieke muziek is de 280 jaar oude Matthäus-Passion van Bach.
Veel mensen kennen het lijdensverhaal van de zeventigerjarenverfilming van de musical Jesus Christ Superstar of van het televisiespektakel The Passion.
Wie zijn Hendrik Jan Bosman, Liesbeth Jansen, en Willibrord Huisman? Zie hoe ze zich voorstellen.
Pagina geschreven april 2012
bijgewerkt 22 oktober 2012
© Willibrord Huisman,
Hendrik Jan Bosman,
Liesbeth Jansen,
2012-2020 en verder
Reacties? Vragen? Graag!
Deze website is permanent in ontwikkeling.